يوميات بنوتة مصرية (7): حب حضانة

  تجلس مريم على الكنبة في حجرة المعيشة في وضع القرفصاء واللاب توب على حجرها وإلى جوارها يجلس طفل صغير.

يوسف: انت بتعملي ايه؟

مريم: بشوف الفيس بوك.

  • بتكلمي صاحبك عليه؟
  • نعم؟
  • ما تعمليلي أكونت على الفيس بوك!
  • وانت عايز أكونت تعمل بيه ايه يا ابو 6 سنين انت؟!
  • عايز أكلم تسنيم صاحبتي وحشتني أوي مشفتهاش من ساعة ما أخدنا الأجازة!
  • افندم يا حبيبي؟ تسنيم مين؟!
  • تسنيم صاحبتي اللي معايا في الفصل.
  • واشمعنى يعني تسنيم بالذات؟!
  • اصل تسنيم دي حبيبتي اللي هتجوزها لما أكبر.
  • لا والله؟! انت عارف يعني ايه جواز أصلاً؟!
  • أه طبعاً عارف.
  • طب يعني ايه؟
  • يعني فرح وعريس وعروسة يلبسوا بدلة وفستان أبيض ويرقصوا مع بعض وبعدين يروحوا يعيشوا في بيت لوحديهم.
  • وهتعملوا ايه لما تعيشوا في بيت لوحديكم؟
  • هنلعب مع بعض.
  • هتلعبوا ايه؟
  • هنلعب كل اللعب اللي احنا بنحبها مع بعض من غير ما حد يضايقنا ويقولنا بطلوا لعب وقوموا ذاكروا! شايفة البازل ده؟
  • اه جميل هتلعبوا بيه مع بعض؟
  • هي اللي جايبهولي هدية في عيد ميلادي أصلاً.
  • لا يا شيخ؟!
  • اه بس أوعي تقولي لماما أحسن أنا قولت لها اني اشتريته من مصروفي.
  • لا والله وكمان بقيت تكدب؟!

  وهنا تدخل أمها قائلة: شايفة البنات اللي عارفة مصلحتها بدري بدري مش خيبة زيك.

  • بس كدة من عنيا الاتنين من بكرة هنزل اشتري دستة هدايا أوزعها على الشباب في الشارع مدام ده هيبسطك!
  • بس يابت اتلمي بطلي قلة أدب.
  • سبحان الله، هي مش كانت من شوية نصاحة والبت عارفة مصلحتها هتحيرني معاكي ليه بقى؟!

يوسف: بس والنبي متقوليش لماما يا طنط احسن تقول لمامتها وميخلوناش نلعب مع بعض تاني.

تضحك مروة: حاضر يا حبيبي مش هقولها ادخل العب انت مع مروان ومصطفى جوة.

مريم: أمه هتيجي تاخده امتى ده أنا اتخنقت منه خلاص!

  • ليه عشان فكرك بخيبتك وحالك الواقف؟
  • لا حول ولا قوة إلا بالله ماله حالي ما هو زي الفل اهو!
  • اه زي الفل أوي خليكي قاعدة في وشي ليل ونهار كدة بالهباب اللي في ايدك ده لحد القطر ما يدوسك تحته مش يفوتك بس!

على رأي المثل: اعدي واملي شروطك عمر قطر الجواز ما يفوتك.

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s